Hallo, Ik ben Iris.
Gedreven en gepassioneerd om autisme op een vanzelfsprekende manier een evenwaardige plaats binnen de samenleving te geven.
Vanwaar die voorliefde voor autisme? Misschien was het voorbestemd vooraleer ik er zelf weet van had. De opleiding graduaat orthopedagogie bracht mij bij mijn eerste werkervaring, personen met een mentale beperking en autisme. Dit zowel binnen de leefgroepwerking als dagbesteding.
Taal was hier vaak ondergeschikt. Het non-verbaal communiceren, verhelderen, verbinding maken en een veilig klimaat scheppen, zorgden voor diepe connecties die je met weinig andere dingen kan vergelijken. Achter het gedrag kijken en hieraan de noden en behoeften koppelen gingen mij eigenlijk heel vlotjes af alsof ik in mijn eigen habitat circuleerde.
Ondertussen vulde ons huis zich met 3 prachtige dochters, kreeg ik te kampen met een rugblessure en nam ik afscheid van mijn eerste werkliefde. Binnen het gezin kregen we meerdere etiketjes toebedeeld. Een afgestemde opvoeding en positief auti-ouderschap zorgen voor een levenswijze die best passend is maar uitdagend zonder meer.
Al mijn bijkomende studies, opleidingen, workshops, lezingen… vormen een verlengde en verbreding van mijn basisopleiding en kennis rond autisme. Het geeft zowel mijn ervaringsdeskundigheid als vrouw, mama en als professional heel wat kader en extra diepgang. Dat maakt dat je binnen mijn praktijk een kwadrantpakketje krijgt van theorie, praktijk, ervaringsdeskundigheid en zelfbewustzijn op een professioneel verbindende manier.
In 2020 vatte ik het postgraduaat autisme aan in de Artevelde hogeschool in Gent. Daarna besliste ik dat het tijd werd om mijn eigen praktijk op te starten.
Binnen mijn eigen praktijk ‘Autismeperspectief’ werk ik vraag-gestuurd. Ik ga aan de slag met een hulpvraag. Dat kan heel afgebakend zijn en vaak gaat dat over doen wat werkt en passend is. We fixen dus niks. Ik ga ervan uit dat heel veel kennis reeds in de persoon zelf aanwezig. Want wie heeft wie iets te leren? Ik vertrek vanuit de beleving en interpretatie van de cliënt zelf en verbindt daar expertise, kennis en werkvormen aan. En van daaruit werken we samen verder.
Als het nodig is gaan we de diepte in want achter die hulpvragen zitten vaak andere noden, behoeften, trauma’s of patronen die best zichtbaar en bespreekbaar mogen worden wil men niet blijven pleisteren of dweilen met de kraan open. Bij het werken met kinderen en tieners wordt de context hier onlosmakelijk mee betrokken. Bij volwassenen gebeurt dit op vraag. Aansluitend en inbegrepen zit autisme-psycho-educatie heel praktisch gericht in mijn coachings. Kennis, begrip en bewustzijn zorgen ervoor dat het kompas in de juiste hand komt te liggen en de eigen richting aangeeft.
- Doelgroep: Kinderen (vanaf 6 jaar), jongeren, (jong)volwassenen
- Locatie: Praktijk Autismeperspectief (Huttenstraat 42 – 2440 Geel)
- Wachtlijst: Open
— - Basisopleiding: Graduaat orthopedagogie
- Opleiding Autisme: Postgraduaat Autisme Artevelde Hogeschool Gent (2020) | Brainblocks (2020) | Autisme en ontregeld gedrag (2022) | Autismevriendelijk werken vanuit positieve psychologie (2019) | Autisme actueel: State of the art (2019) | Autisme en hoogbegaafdheid (2022)| Moeilijke of moedige eters (2023) | 2-daagse vorming “Boeien! Motiverend coachen” (Kobe Vanroy – 2024)
- Aanvullende deskundigheid: COVA: coachende vaardigheden en individuele emotionele begeleiding (2023) | Sinds 2001 in het werkveld bij mensen met autisme | Ervaringsdeskundige vrouw en moeder
— - Huidige tewerkstelling: Zelfstandige praktijk Autismeperspectief
Neem contact met mij op via het onderstaande formulier